OBS
Det er i øjeblikket ikke muligt at sende ansøgninger og formularer til styrelsen grundet systemfejl. Vi arbejder på højtryk for at løse fejlen.
Din udenlandske uddannelse som social- og sundhedsassistent skal i det væsentligste svare til den tilsvarende danske uddannelse. Det vurderer vi på baggrund af den dokumentation, du har indsendt til os.
Som det første trin skal vi godkende din uddannelse som social- og sundhedsassistent. Vi ser på, om du i udlandet har opnået et samlet uddannelsesniveau, som kan sidestilles med den tilsvarende danske grunduddannelse for social- og sundhedsassistenter.
Hvis din udenlandske uddannelse kan sidestilles med den danske i indhold, niveau og varighed – på nær antallet af kliniske timer – kan vi tage højde for det i længden af evalueringsansættelsen. Det betyder, at du vil skulle kompensere for de manglende timer i forbindelse med evalueringsansættelsen.
For at vi kan godkende din uddannelse, skal du:
Din uddannelse må maksimalt være 6 år gammel på det tidspunkt, hvor vi har modtaget din ansøgning om autorisation – med mindre du kan dokumentere, at du har arbejdet som social- og sundhedsassistent svarende til mindst 12 måneder på fuld tid inden for de seneste 6 år.
Hvis vi vurderer, at du har holdt dig opdateret indenfor dit fagområde og vedligeholdt dine kompetencer gennem arbejde inden for sundhedsvæsnet eller plejesektoren inde for de seneste 6 år, kan vi dispensere fra 6-års reglen.
For at vi kan behandle din ansøgning om dansk autorisation, skal du opfylde alle dokumentationskravene. Du kan herunder se, hvad du skal uploade via ansøgningsblanketten.
Når du har sendt din ansøgning, vil du bagefter modtage en besked om, at du skal eftersende en række dokumenter til os med fysisk post.
For at vi kan behandle din ansøgning, skal du uploade følgende til dokumentation til ansøgningsblanketten:
Din dokumentation skal uploades i farver, og hele dokumentet skal være afbilledet, skarpt og læseligt.
Du skal uploade al dokumentation på originalsprog. Hvis dokumentationen ikke er udstedt på engelsk, norsk eller svensk, skal du uploade en oversættelse til dansk, engelsk, norsk eller svensk i samme fil.
Oversættelsen skal være foretaget af en af følgende:
Oversætterens navn og stempel skal fremgå tydeligt af oversættelsen. Hvis stemplet ikke er på ét af de nævnte sprog, skal dette også oversættes af en translatør.
Vær opmærksom på, at den oversatte version af din dokumentation skal uploades i den samme fil som originaldokumentet.
En del af den dokumentation, du har uploadet i forbindelse med din ansøgning, skal efterfølgende sendes til os med fysisk post. Vi sender en besked til dig om hvad der skal sendes, men du kan også se det her, hvis du vil forberede dig:
Hvis du sender dokumentationen som bekræftet kopi, skal de opfylde følgende krav:
Derudover skal du sørge for, at vi modtager følgende dokumentation med fysisk post fra din uddannelsesinstitution og fra den kompetente sundhedsmyndighed:
Hvis du ikke er autoriseret og derfor ikke kan få udstedt en erklæring om "good standing", skal du i stedet indsende en erklæring om "non-registration" i en forseglet kuvert, hvor myndighedens navn, adresse og logo/stempel fremgår: Erklæring om "non-registration"
Du eller anden part må gerne selv sende de nævnte erklæringer til os, under forudsætning at hver erklæring ligger i sin egen forseglet kuvert. Du skal sikre dig, at myndighedens navn, adresse og logo/stempel fremgår af kuverten, da vi ellers ikke vil godkende erklæringen. Du må ikke bryde forseglingen.
Obs: Berostillelsen er ophævet for Pakistan, Nepal eller Bangladesh. Det betyder, at vi fra og med den 10. oktober 2025 igen behandler ansøgninger, hvor uddannelseslandet er Pakistan, Nepal eller Bangladesh.
Vi har pr. 30. september 2025 midlertidigt sat sagsbehandlingen på pause i alle ansøgninger, der omhandler vurdering af uddannelser fra Cameroun, Den Demokratiske Republik Congo, Ghana, Guinea eller Nigeria. Vi har senest den 31. oktober vurderet, at berostillelsen skal opretholdes.
Berostillelsen skyldes tvivl om dokumenters ægthed og troværdigheden af de oplysninger, som vi modtager fra ansøger og fra forskellige parter.
Mens sagsbehandlingen er sat i bero:
Vi arbejder sammen med Nationalt ID Center for at afklare de identificerede risici, så vi kan genoptage sagsbehandlingen hurtigst muligt. Vi vil løbende give en opdatering her på siden – næste gang forventeligt ultimo november 2025.
Du får en kvittering, når vi har modtaget din ansøgning og den dokumentation, du har uploadet. Hvis vi ikke mener, vi har et tilstrækkeligt grundlag til at vurdere din uddannelse, kan vi bede om yderligere dokumentation.
På baggrund af din grunduddannelse og den dokumentation, du har sendt, vurderer vi, om din uddannelse kan sidestilles med den danske grunduddannelse i forhold til indhold, niveau og varighed.
I nogle tilfælde beder vi en tilsvarende uddannelsesinstitution i Danmark om at udtale sig om din uddannelse. I den forbindelse kan vi bede dig om at indsende yderligere dokumentation for din uddannelsens indhold.
Hvis din udenlandske uddannelse kan sidestilles med den tilsvarende danske grunduddannelse på nær antallet af kliniske timer, kan vi tage højde for det i længden af evalueringsansættelsen, så du kompenserer for de manglende timer i evalueringsansættelsen.
Som udgangspunkt skriver vi til dig med digital post (fx til e-Boks), hvis du har et dansk CPR-nummer. Hvis det ikke er muligt, får du en e-mail eller et brev.
Når vi har vurderet din uddannelse, modtager du et brev fra os. Hvis din uddannelse er godkendt, vil det fremgå af brevet, hvilke betingelser du skal opfylde for at opnå dansk autorisation.
Brevet er ikke en autorisation, og du må endnu ikke benytte titlen i Danmark.
Hvis vi har vurderet, at din uddannelse kan sidestilles med den tilsvarende danske grunduddannelse har du 3 år til at færdiggøre ansøgningsprocessen, opfylde alle krav, og dokumentere det overfor os.
Du kan få dispensation for fristen på tre år, hvis du:
Du kan også søge om dispensation for treårs-fristen, hvis du:
Vær opmærksom på, at hvis dit fravær skyldes, at du har været forhindret i at rejse til Danmark, så kan det som regel ikke bruges som grund til at få forlænget fristen.
Original dokumentation vil blive sendt retur med anbefalet post til den adresse, som du har opgivet i ansøgningsskemaet. Husk derfor at sende os din nye adresse, hvis du flytter.
Hvis du bor i udlandet skal du sikre dig, at din fulde adresse fremgår af ansøgningen og at du kan modtage breve med post, da vi ikke sender brevet med kurer, bud eller lignende.
Ansøgninger bliver behandlet i den rækkefølge, som de modtages.
Aktuelt er vi ved at behandle de ansøgninger, der er modtaget i maj 2025.
Bemærk at for sager, der tidligere har været sat i bero, behandler vi aktuelt de ansøgninger, der er modtaget i december 2024.
Vi forventer, at igangsætte behandlingen af din ansøgning inden for 8 måneder. Vores efterfølgende sagsbehandlingstid afhænger af, om vi har modtaget alle de nødvendige bilag til sagens behandling. Du skal desuden forvente, at den uddannelsesinstitution, der bistår os med at vurdere din uddannelse, har en sagsbehandlingstid på ca. 4 uger.
Vi prioriterer behandlingen af de ansøgere, der vurderes at være tættest på at kunne indgå i det danske sundhedsvæsen. Det gælder fx alle autorisationsansøgninger fra sundhedspersoner fra lande uden for EU/EØS, hvor vi har kendskab til, at ansøger har et dansk CPR-nummer og aktiv bopæl i Danmark – samt de, der er omfattet af den særlige proces for særligt efterspurgte sundhedspersoner.
Hvis du opfylder disse betingelser, forventer vi at begynde sagsbehandlingen inden for få hverdage efter du har søgt og sendt den nødvendige dokumentation.
Hvis du står registreret i vores system med CPR-nummer og bor i Danmark, behøver du ikke gøre mere. Vi vil automatisk prioritere behandlingen af din ansøgning.
Hvis du har et dansk CPR-nummer, men ikke tidligere har givet os besked herom, bedes du kontakte os på 72 28 66 00 eller via sikker e-mail.
Vi kan ikke hjælpe med spørgsmål vedrørende CPR-nummer, og henviser i stedet til hjemmesiden lifeindenmark.dk
Vi har desværre en fejl, som betyder, at vi ikke kan sende visse breve fra vores IT-system. Det gælder bl.a. ansøgningskvitteringer, betalingskvitteringer og breve om autorisation og specialanerkendelser sendt som digital post. Brevene vil blive sendt snarest muligt. Hvis du ønsker at kende din aktuelle autorisationsstatus, kan du slå op i autorisationsregisteret, som indeholder alle opdaterede oplysninger.
Gå til autorisationsregistret