OBS
Det er i øjeblikket ikke muligt at sende ansøgninger og formularer til styrelsen grundet systemfejl. Vi arbejder på højtryk for at løse fejlen.
Hvis du har en autorisation som optiker og har gennemført en uddannelse i kontaktelinsetilpasning før den 1. januar 2016, kan du søge om dispensation og få autorisation som kontaktlinseoptiker. Det er dog en forudsætning, at du har opretholdt en tilknytning til branchen efter den 1. januar 2016 svarende til minimum 12 måneders fuldtidsansættelse inden for de seneste tre år forud for dispensationsansøgningen.
For at ansøge om dispensation som kontaktlinseoptiker skal du
Vi behandler din ansøgning om dispensation, når:
Hvis et af kravene ikke er opfyldt, vil vi afslå din ansøgning om dispensation.
Vi skal modtage ansøgning, original bevis for bestået uddannelsen i kontaktlinsetilpasning og original arbejdsgivererklæring med fysisk post til:
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Ønsker du ikke at sende originale dokumenter, skal dine kopier være bekræftet af enten en ambassade/konsulat, notarius publicus, politi eller den myndighed, der har udstedt dokumentet, der med stempel og underskrift på hver kopi bekræfter på engelsk eller dansk, at kopien er en tro kopi af det originale dokument. Myndigheden/underskriver skal tydeligt kunne identificeres. Privatpersoner, sagsbehandlere i jobcentre, kommuner og lignende kan ikke bekræfte kopier.
Vi kan forlange at se originale dokumenter. Original dokumentation vil blive sendt retur med anbefalet post.
Meddeler vi dig dispensation for fristen, modtager du samtidig besked om, hvordan du skal betale gebyr.
Vi udsteder din autorisation som kontaktlinseoptiker, når:
Den forventede sagsbehandlingstid er 3 måneder fra det tidspunkt, hvor vi har modtaget al den krævede dokumentation.
Det koster kr. 1.295,- i gebyr at få udstedt en autorisation.
Ansøgning, original bevis for bestået uddannelsen i kontaktlinsetilpasning og original arbejdsgivererklæring sendes med fysisk post til:
Styrelsen for Patientsikkerhed
Autorisation og EU-Sygesikring
Islands Brygge 67
2300 København S
Vi har desværre en fejl, som betyder, at vi ikke kan sende visse breve fra vores IT-system. Det gælder bl.a. ansøgningskvitteringer, betalingskvitteringer og breve om autorisation og specialanerkendelser sendt som digital post. Brevene vil blive sendt snarest muligt. Hvis du ønsker at kende din aktuelle autorisationsstatus, kan du slå op i autorisationsregisteret, som indeholder alle opdaterede oplysninger.
Gå til autorisationsregistret